
Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

1 
	
  

Why did a military dictator liberalize the electronic media in Pakistan? 

Dr. Kiran Hassan 

 

Many private television channels have opened since the liberalization of our 

media. We have to work hard to improve our image around the world, and we 

must proceed on all fronts simultaneously. We have to defeat terrorism and 

extremism, but at the same time we must also present a culturally rich, inviting, 

and economically vibrant alternative in its place. The media need to gear up to 

sell Pakistan abroad (Musharraf, 2006: 321).  

General Musharraf’s liberalization of the media surprised many. The Pakistani media 

liberalization case contradicts conventional arguments that dictatorships impose repression on 

the press (Randall, 1993: 628); that news bureaus in non-democratic regimes often face strict 

state control (Gunther and Mughan, 2000: 404–405); or that military leaders usually adopt 

media control as a personal policy preference (Frantz and Ezrow, 2011: 86). Contrary to 

established wisdom, this chapter will present seven reasons which prompted the military 

dictator to liberalize the broadcasting sector in 2002, and through this case offer arguments 

on novel and counter-intuitive forms of media control that emerged with dictatorship and 

economic reforms in Pakistan.  

Even though some analysts of contemporary Pakistan mention General Musharraf’s 

privatization of the broadcasting sector, they tend to tackle this topic fleetingly. Talbot (2012) 

looks at Musharraf’s aspiration for a more formidable military mouthpiece after the Kargil 

War, Lodhi (2011) treats this as part of Musharraf’s liberal agenda, Zaidi (2011) believes it to 

be a timely response to the fast changing technologically savvy Asian neighbourhood, and 

Ahmed (2007) suggests that Musharraf was looking for economically viable reforms and that 

the liberalization of media was one of them.  

Although these arguments seek to explain the military dictator’s unusual policy 

endeavour, they have neglected critical points that encouraged Musharraf to open up the 

media. They overlook three factors which convinced Musharaff that liberalizing the 

broadcasting sector would serve his interest. First, in the aftermath of the severe press 

restrictions imposed by Nawaz Sharif’s civilian government in 1998 and 1999, the local 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

2 
	
  

media welcomed General Musharraf and his coup – so there was no animosity between him 

and large sections of the press. Second, under the irresolute and inconsistent governments of 

Nawaz Sharif and Benazir Bhutto in the 1990s, a policy paralysis had taken hold. Civilian 

government was neither interested in nor capable of passing a broadcasting privatization bill 

– leaving it for a military government to initiate this much needed policy change. Third, by 

ignoring sections of PEMRA (Pakistan Electronic Media Regulatory Authority) policy and 

allowing media houses to operate in Pakistan, General Musharraf obliged and earned early 

support from the biggest newspaper group in the country. While PEMRA regulations 

specifically barred cross media ownership, this newspaper group was allowed to establish its 

first private television channel in August 2002.  

Before I will delineate here seven factors that shaped the dictator’s decision to open 

news broadcasting to the private sector, I shall argue that Musharraf’s seemingly liberal 

gesture of relaxing pressure on the press can be best understood as a continuation of the post-

colonial tradition. 

In their efforts to explain media power, many theories of political communication 

often focus on how the media interact with politicians.  As originators and senders of political 

messages, the media enjoy some influence in the political process, inviting the interest of 

political parties (McNair, 1995: 14). Power in this case is contested between both media and 

politicians making the media–politician alliance less harmonious. In non-democratic systems, 

the media cannot exert much power overtly, so that they must (as it were) camouflage their 

influence. Most dictatorships have kept a close guard on the media, to suffocate criticism. 

The mainstream media during dictatorships are usually subjected to extensive political 

repression because criticising autocratic rule means risking transgressing the hazy boundaries 

of what is deemed legitimate. This pattern clearly emerges in many Latin American, and 

African countries (Randall, 1993: 628). 

Media coverage of politics differs between countries and political systems. However 

this coverage differs, it is about the same thing: creating a narrative of the political process. 

Covering politics means creating a believable story about actors and agencies within a 

political system to be important (Street, 2011: 58-59). 

In the case of South Asia, media’s role in the political process is deeply entrenched in 

colonialism and nationalism. Most government information systems have their origins in 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

3 
	
  

colonial information machinery, which passed down government directives and decisions to 

the people. Hence, the concept of media freedom is cantankerous often raising several 

ideological volatile questions concerning how much freedom is enough (Mishra, 2008: 149-

153). Nationalism, which is another critical feature of South Asian media signifies a close 

and emotional identification with the nation and the construction of legitimizing and unifying 

narratives linking past, present and future. The relationship between colonialism and 

nationalism is complex, ambiguous, multi-faceted and intrinsically linked with the media. 

Ridden with paradoxes, this relationship is also at the heart of the narrative that sketches 

news stories crucial in understanding Asian political cultures and their media trajectories 

(Dissanaayake, 1994:1). 

 

1. Extension of propaganda machinery   

Emerging from the Kargil War with India and partnering with the United States in a global 

conflict in Afghanistan, the Pakistani leadership under General Musharraf wanted media to 

provide favourable coverage to the military. The break with PEMRA’s rules caused Javed 

Jabbar1, the initiator of the PEMRA policy, to part ways with General Musharraf. When 

Musharraf had appointed Jabbar as his advisor on national affairs and information in 

November 1999, the original PEMRA law was circulated for public consultation and, with 

some amendments, was then approved by the Cabinet during 2000. It was eventually 

enforced in 2002, subsequent to Javed Jabbar’s resignation from the Cabinet in October 2000. 

The former federal minister of information, explaining the thinking in the upper echelons of 

power that initiated changes in the media policy, argues that it was felt that Pakistan was 

weak and vulnerable on the information/communications front.  

Threatened by the Indian media, which acted as a mouthpiece on behalf of the Indian 

state, the Pakistanis felt that they needed to come up with counter narratives. Especially 

during times of conflict, Pakistani rulers and ISI had long been the convenient scapegoats of 

the Indian establishment and media (Jamwal, 2006: 130). The intensive coverage of Kargil, 

which became a mega-event, promoted Indian television channels to battle for ratings and to 

create a wave of patriotism. So eager were India’s electronic media to toe the official line that 

they forgot the basic of journalistic principle of balanced reporting (Saxena, 2006: 149).  



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

4 
	
  

The sharply divided narrative around Kargil contrasts earlier media encounters, when 

media on both the sides had also played a favourable role in enhancing Indo–Pak relations. 

Just before the implementation of the Liaqat–Nehru Pact, a delegation of the All Pakistan 

Newspaper Editors Society (APNES) went to New Delhi, where the newspaper editors of the 

two countries agreed to refrain from propaganda against either state.2 On 26–28 April 1950, 

Jawaharlal Nehru – the first Prime Minister of India, accompanied by his daughter Indira 

visited Karachi and the Pakistani press provided favourable coverage (Afzal, 2001: 79). A 

large delegation, including leading journalists, accompanied Bhutto to Simla at the end of 

June 1972. The summit opened formally on 29 June 1972. Both sides expressed a sincere 

desire to end conflict and to establish durable and lasting peace. The summit was covered 

positively by the press in both countries (Ahmed, 2013: 210). More recently, when Musharraf 

visited his ancestral home in Delhi, India, great media hype was created before the Agra 

Summit in 2001 (321).  

After the Kargil episode, it was obvious to the Pakistani military that they had lost the 

media war to India. Since their electronic media were inferior to their Indian media 

counterpart, the Pakistani military, government and intelligentsia wanted to be better 

prepared for future conflicts. This spurred the liberalization of the electronic media 

(International Media Support, 2009: 16).  

Historically a similar humiliation had been faced by the military after the formation of 

Bangladesh. The officer corps was painfully aware of their loss of reputation when the local 

media criticised them. A cursory survey of Pakistan’s Urdu newspapers reveals that the 

public received that defeat with disbelief, shock and grief. It was the army generals and not 

the military as an institution that came under severe criticism. The daily Musawat owned by 

Pakistan People’s Party (PPP) was particularly critical, when it flashed headlines demanding: 

“The people want to know what caused the defeat of the Pakistan army in East Pakistan”. As 

a result, public confidence in the armed forces of Pakistan was severely shaken (Shaftqat, 

1997: 166–167).  

Therefore, in the aftermath of the 1971 war, the use of the media as a nationalistic 

mouthpiece was prioritized by Pakistan. During this period both India and Pakistan heavily 

invested in their broadcasting sectors as propaganda machines. After the 1971 war, Indian 

Prime Minister Indira Gandhi and Pakistan President Zulfikar Ali Bhutto began to take 

television more seriously. The sensitive border areas of Punjab and Kashmir came under the 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

5 
	
  

Pakistani stations of Lahore and Rawalpindi. The Bombay station opened in 1972 was 

followed in the next year by stations of Amritsar and Srinagar. One of the purposes was to 

counter Pakistani propaganda in those strategically important regions. The Indian government 

even provided community television sets in Kashmir to hundreds of villagers to support this 

project. Both Bhutto and Gandhi saw television as an important new means of 

communication with the masses and focused on significant television building programmes. 

In Pakistan shortly after Bhutto assumed charge as president, he made Aslam Azhar 

managing director of television and asked him to put up two new television stations, one in 

Quetta and the other in Peshawar. When he was told that this would probably take twelve to 

fourteen months, Bhutto had replied: ‘I am not asking you to build me a couple of nuclear 

reactors; all I want is two television stations. I am giving you three months’ (Crawley and 

Page, 2001: 55).  

In the post-9/11 period, Pakistan’s image was suffering under severe criticism from 

the Indian and Western media. The Pakistani establishment had to come up with a strategy 

which would provide alternative and preferably local perspectives on Pakistan’s involvement 

as a frontline state with Afghanistan on its western border. After 9/11, repeated criticism from 

the Indian media stressed that Pakistan had betrayed Afghanistan in favour of America. 

Keeping pace amid intense competition offered by numerous foreign news channels, it was 

essential that the Pakistani government promote many independent local news sources. 

Reiterating Talbot’s point that Kargil was a major reason prompting the general to create a 

savvy domestic propaganda tool, General Jehangir Karamat3 said:  

Kargil was one of the events that demonstrated that you cannot fiddle around with the 

media anymore. Media to some extent is a propaganda tool, but just like other 

segments of the society, the media also gets divided. It has sponsors, it has its own 

leanings, even anchors have leanings and the military was trying to use it. It was 

trying to develop expertise to use the media positively towards themselves (Karamat, 

2011).  

2. Enlightened moderation agenda  

Once Pakistan was obliged to join the United States in its global War on Terror, the 

Musharraf government walked a tightrope between meeting American expectations and 

remaining popular domestically. Musharraf was quite adept at this balancing act, and he 

characterized this strategy of his foreign policy as “enlightened moderation”. The core of this 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

6 
	
  

strategy was to adopt policies that responded to international pressure but were designed to be 

implemented in such a way as to provide minimal challenges to its domestic interests 

(Kennedy, 2006: 129–130).  

While trying to win the support of the international community, General Musharraf, 

by offering freedom to the press, provided a breath of fresh air after prolonged oppression. In 

response, it was the press – taking full advantage of its new-found freedom – that came to the 

dictator’s rescue with bold and outspoken coverage. Enjoying this breathing space he made 

no attempt to interfere with the day-to-day functioning of the print media (Niazi, 2005: 

145). He can be compared to General Zia-ul-Haq (give years) who brought major changes of 

a very different kind to the public sphere. Zia altered Pakistani discourse by pursuing 

Islamization with great effectiveness. His deceptive promises to enforce Islam were given 

force by unlawful amendments to the constitution. He also drew to his side many religious 

scholars with selfish motives who blithely distorted Islamic law to appease Zia (Kibria, 1999: 

137). Musharraf rolled back Zia’s legacy. The Zia era was still fresh in the memories not only 

of Pakistanis but of the international community. As an antidote to Zia’s approach, the 

modernization of the broadcasting sector provided a tangible transformation for all to see.  

Indeed the process of easing control on the press had started by the end of the Zia 

regime ending in a remarkable improvement in the quality of the print media. It was the 

Pakistani television which remained restricted until Musharraf’s regime, due to strict 

government control (Baxter, 2001: 137). Musharraf understood that the print had evolved 

very differently from the broadcasting sector, and that television had become the most 

prominent medium of political communication. When he allowed it greater independence, 

many within the journalistic community thought that he had taken this initiative partly 

because there was a foreign hand involved. The general understanding was that he wanted to 

remain in the good books of the Americans. According to Sajjad Mir4:  

There was an unsaid understanding with the Americans that unlike Zia-ul-haq he will 

not muzzle the press. We were convinced in Pakistan that Musharraf had that 

understanding with the Americans (Mir, 2011).  

This logic cannot be dismissed. Some suggest that the main purpose of Musharraf’s 

“enlightened moderation” strategy was to adopt policies that responded to international 

perceptions and pressure (Kennedy, 2006: 129–130).   



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

7 
	
  

Like most dictators, Musharraf was trying to justify his continuance in power to the 

people. Liberalizing the media helped him bring authenticity to his claims of legitimacy. 

Through free electronic media, Musharraf presented himself as a leader who believed in 

sharing information with the people, and he stressed in many of his speeches that he had 

provided media freedom for the first time in Pakistan and that liberated media were to play a 

significant role in developing democracy. His strategy is summarised by eminent journalist 

Ibn Abdur Rehman5 as follows:  

General Musharraf had no lobby, no constituency, and from the very beginning he 

realized that. We had a slogan of democracy, we had the slogan of Islam in the past 

and now he was looking for a new slogan so he said the only constituency left was a 

liberal lobby so he did quite a few things to establish his liberal credentials. He took a 

couple of ministers who…made noise about civil society…about women’s rights, so 

liberalization of the media was part of the ground strategy which later on he defined 

as enlightened moderation (Rehman, 2011).  

Commentators like Lieven gave credit to the open-mindedness of the General for offering 

freedom of expression, arguing that “enlightened moderation” reflected his commitment to a 

form of liberal progress (2011).  Aftab Gul,6 a renowned lawyer, concured with this view:  

Musharraf to his credit... it should be said that even at times when he was at the 

receiving end, he did not overly interfere with the media, it is only when he became 

weak and he saw that he could be ousted that he turned on the media. Musharraf in the 

context of the Pakistani army was an outsider. He did not belong to this ‘Warrior Race’. 

He was not a Pathan, he was not a Punjabi, he wasn’t a Balochi, he didn’t belong from 

Chakwal to Jhelum... and he was not very popular amongst the generals of the 

Pakistani army. He was a city boy who wanted to create a place for himself. He wasn’t 

like the others who came before him. Believe me, he was an urbanized man. From FC 

(Forman Christian) College to PMA (Pakistan Military Academy) where he did 

reasonably well, people surrounding him were mostly from Karachi the only 

metropolis... maybe he was influenced by them and then maybe he thought that he 

could actually make a difference by liberalizing the society and… the media (Gul, 

2011).  

While these observations gained popular traction, a far more influential factor for liberalizing 

media was the rapid commercialization of the media sector in the neighbouring countries of 

Asia.  



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

8 
	
  

3. Competitor in the technologically-savvy Asian neighbourhood  

Broadcasting configurations in Asian Nations such as South Korea, Taiwan, the Philippines, 

Thailand and India since the 1980s were undergoing sweeping processes of 

commercialization. Although governments throughout the region maintained great influence 

over broadcast news, the decade was characterized by rapid commercialization. Countries 

such as South Korea, Thailand, Malaysia and Indonesia replaced state monopolies with 

hybrid systems through the transfer of control of some state stations to private ownership and 

licensing of new private stations. Even governments like India, which resisted privatization, 

allowed steady rise in advertising revenues to help finance major new state broadcasting 

initiatives. As the wave of media technologies spread, broadcasting competition increased. 

With the rapidly growing Asian economies attracting major transnational media investment 

throughout the 1990s, it became clear to the governments that their failure to invigorate 

ungainly state-run networks and to encourage private national media expansion would 

inevitably mean the demise of locally-controlled broadcasting in the face of international 

competition (Moog and Sluyter-Beltrao, 2001: 45–46).  

Asia’s mass media was in a transitional period (Arora, 2006: 191). Developments in 

satellite broadcasting transformed the television industry. Consequently governments and 

broadcasters in India, Malaysia, Singapore and Hong Kong by not succumbing to western 

broadcasters by 1996 were actually changing the functioning of some international television 

operators. Although the imported foreign programming that was brought in was considered 

important, it took second billing to growing local production. Recognizing the competition 

that they faced, as well as the Asian penchant for local programming in local languages, 

international operators were forced to create regional language services and to link up with 

Asian networks (184).  

During much of the 1990s the satellite revolution prevailed. The massive influence of 

the satellite channels had achieved a very high level of penetration and had put the state 

broadcaster, PTV under considerable pressure. 7 According to figures given by Gallup, 

viewershipwas about the same in rural as in urban Pakistan, and while the greater proportion 

of urban Pakistanis watched satellite, viewership in community centres in rural areas brought 

the total numbers between state television and satellite broadcasting almost in a balance 

(Crawley and Page, 2001:98). A part of the government’s strategy was to persuade the private 

sector to enter the domain of satellite television and launch channels that depicted Pakistani 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

9 
	
  

society’s ideological and cultural values (Shaikh, 2007: 79).  Catering to domestic demand 

while offering competition to foreign satellite channels, and consequently retaining 

advertising revenue within the country, left General Musharraf with little choice but to 

liberalize the television industry.  

4. Driver to kick-start the flagging economy  

Musharraf’s military-led government has been widely credited with turning the economy 

around from the verge of bankruptcy and managing to steer it to more than eight percent 

growth in 2005. Part of this economic boom was the result of the aid from the USA and other 

western nations. Post-9/11 Pakistan saw boosts both in the stock market and in real estate 

because of consumer confidence. This led to the emergence of a new middle class with 

drastically altered spending patterns, spurring demands for motorcycles, cars, and other 

consumer goods (Hussain, 2008: 189).  

Since the 1990s, many businesses in Karachi had started to advertise through satellite 

transmissions, which were believed to enhance the speed and volume of business and 

industry. Therefore the acquisition of satellite transmission facilities started to increase. In the 

wake of mushrooming dish antennae these efforts gained further momentum (Zuberi, 1993). 

The advertising sector in Pakistan surged with the birth of private television channels. A 

booming economy and a technologically updated broadcasting industry complimented each 

other mightily.  

General Musharraf liberalized the broadcasting sector as part of an effort to pursue 

economic reforms. He appointed Shaukat Aziz as his economic czar (Moreau, 2006), and 

gave him a free hand to invigorate the economy by turning increasingly to a market-led 

system which was more akin to its giant economic neighbours: India and China. While 

serving a purely economic function, Ahmed (2007) confirms that the surge in the private 

sector made it possible for the new electronic media and print outlets to survive by picking up 

more advertisements (Ahmed, 2007). While in India the print media were still attracting 60 

percent of advertising funds, in Pakistan television enjoyed the lion’s share of advertising 

expenditure (Crawley and Page, 2001: 101). This was significant especially because 

according to Siddiqua (2007), the Pakistani military was already comfortably entrenched in 

the economy.The Pakistani armed forces are well known for having constructed a complex 

web of institutionalized military control: formally by introducing constitutional provisions 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

10 
	
  

that extend its influence deep into the public sector, and by occupying economic space 

through its business activities. The military regimes of 1958, 1977 and 1999 are remarkable 

for swift civilianisation. This co-opting of civilians who were drawn into office provides 

evidence of the military’s confidence in its ability to control political space or a desire to 

attain internal and international legitimacy (Aziz, 2008: 45).  

5. Not threatened by the local media   

By opening up the broadcasting sector, General Musharaff stood in stark contrast to all 

civilian and military governments which had repeatedly strangled news broadcasting. Finally 

coming out of a fifty year period of suffocation, the media were truly indebted to the regime 

which had officially recognized their autonomy. The media have usually been the strongest 

voice against military coups, often questioning the legitimacy of military regimes, impelling 

the dictators to hit them hardest. In the Pakistani case, the civilian leaders like Nawaz Sharif, 

free of doubts about his issue of legitimacy, did not treat the press any better. Coming in the 

wake of such abuse, Musharraf enjoyed a largely congenial relationship with the press, 

especially in the beginning. By privatizing the electronic media, this bond was further 

consolidated, so the General felt confident about the press.  

This occurred at a time when the private press in Pakistan was becoming less 

accommodating to the government’s disproportionate demands. By the late 1990s, 

established newspaper groups were finally asserting their autonomy. This was evident in the 

contestation between the Nawaz government and the biggest newspaper group, Jang, in 

1998–1999.  The owner of the group, Mir Shakil-ur-Rehman, in August 1998 went public 

with his complaints against the Nawaz government. He claimed that despite his constant 

efforts to accommodate the government’s wishes, he had been subjected to a series of 

harassments. According to him, the Jang group had been given income tax notices, threatened 

with arrests, and victimized in a number of other ways. The newspaper’s bank accounts were 

frozen, its newsprints sealed, supplies intercepted, and Mir Shakil was asked to dismiss his 

Lahore and Islamabad editors: Maleeha Lodhi, Kamila Hayat, and Irshad Ahmed Haqqani. 

Later a couple of feature editors, Sohail Marghoob and Abid Tehami were added to the list. 

Urging All Pakistan Newspaper Society (APNS) and Council of Pakistan Newspaper Editors 

(CPNE) to intervene with support, Mir Shakil vowed that if the government continued to be 

unreasonable he would take the matter to the courts. A show down of unprecedented 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

11 
	
  

proportions between the government and the press occurred at the end of 1998 (Human 

Rights Commission, 1998: 171).  

Historically and up to 2002, all Pakistani governments, by controlling finances, 

licenses, newsprint, and other benefits, made it  very difficult for the press to criticize the 

government. As a result, readers and viewers regarded most media, especially the state-

controlled PTV, as puppets of the government of the day. Since control over editorial policy 

and operation was directly or indirectly in government hands, professional organizations in 

mass media institutions acted more as bargaining agents for benefits, and were less involved 

in setting or maintaining standards of excellence for their profession (Nawaz, 1983: 949–

950).  

It was also believed – and many times denied by government officials – that the 

Pakistani government maintains an unspecified and un-auditable amount of money in a 

“Secret Fund”. Operated personally by the information minister and secretary this money is 

said to be used for buying the loyalty of selected journalists. The term ‘lifafa [envelope] 

journalists’ became common from this practice. It is still remembered that the federal 

information secretary in 1998 was replaced because he had objected to the practice (Human 

Rights Commission, 1998: 173). Because of determined interference by all governments, 

most newspaper owners appointed themselves as chief executive and/or chief editor of their 

newspapers, and exercised day-to-day control. The freedom of the press, therefore, was in 

fact the (rather tenuous) freedom of the owners of the press. Publicly admitting this in August 

1998, the owner of the Jang group, Mir Shakil-ur-Rehman, apologized to his readers that he 

had frequently accommodated the wishes of the authorities and was sometimes forced by the 

Nawaz government to be dishonest (Human Rights Commission, 1998: 178).  

Before a reconciliation in early February 1999 (CPJ, 1999), Jang and The News were 

each running skeleton editions of just four pages, down from an average of around two dozen. 

After the publisher held closed-door talks with senior government officials, the crisis passed. 

But within the newsroom, there remained an air of uncertainty. “There’s a hanging sword on 

our necks,” Anjum Rashid, a senior editor of Jang's Lahore edition, told CPJ. “So we are 

behaving.”  

The Nawaz government had also come down hard on Najam Sethi, editor of Friday 

Times, an influential English weekly. Sethi was arrested after a raid on his house in May 1999. 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

12 
	
  

After holding him for three weeks, the authorities abruptly released him. The government 

blamed Sethi for being an agent of India’s secret intelligence agency, RAW, because he had 

read a paper at a seminar in Delhi analysing Pakistan’s crises. Sethi’s weekly was one of the 

sharpest critics of the Nawaz government (Human Rights Commission, 1999: 135). His 

supporters believe that he was detained because of a series of articles – and a BBC interview 

– in which he exposed government corruption. However, the Pakistani authorities said he had 

criticised the government's performance in a speech in India. Sethi's arrest followed action 

against other journalists. It drew strong protests from the European Union and demands from 

the United States for his release (BBC News, 17 May 1999).  

When General Musharraf unseated Prime Minister Nawaz Sharif in a military coup on 12 

October, 1999, the common sentiment amongst Pakistani journalists – many of whom had 

been jailed, threatened and systematically harassed under Sharif – was to shed no tears. Even 

though Musharraf's unconstitutional assumption of absolute power was completely 

antidemocratic, because he was replacing a leader who had ruled despotically, few seemed to 

mind (Menon, 2000).  

At the same time, after Musharraf came to power, he took action to curtail the 

influence of the pro-Nawaz Nawa-i-Waqt newspaper group. The downsizing of one of the 

oldest and most influential newspaper group is best explained by Arif Nizami8 who was the 

editor of The Nation, and is also the nephew of Majid Nizami, the owner of Nawa-i-Waqt 

Group:  

Musharraf did not like the Nawa-i-Waqt media group at all. Nawa-i- Waqt and The 

Nation had a right-wing policy which did not complement the enlightened moderation 

agenda of Musharraf. He did not like its chief editor Mr Majid Nizami. They never got 

along but the Nawa-i-Waqt group had certain policies which also endeared the 

military establishment: its policy towards India, its policy towards USA. Musharraf 

was fond of Nawa-i-Waqt’s policy towards foreign matters but was weary of its 

domestic policy because he had always thought that Nawa-i-Waqt was on the payroll 

of the Sharifs. He would say that to me in so many words because I was the bridge 

between the Nawa-i-Waqt group and Musharraf. The Nawa-i-Waqt group has always 

supported PMLN [Pakistan Muslim League]. Of course this was one group which was 

going against Musharraf, initially, but in the end the other main group Jang and Geo 

went against him as well (Nizami, 2011).  



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

13 
	
  

Musharaff’s bold initiatives, thus, captured allies while antagonizing many other players in 

the news sector.  

 

 

6. Bold policy only possible for a military dictator  

Two major political parties, the PPP and PMLN, dominated civilian rule in Pakistan from 

1988 to 1999. The PPP leader Benazir Bhutto, served as prime minster twice (1988–1990 and 

1993–1996) and Nawaz Sharif, leader of PMLN, also held the office twice (1990–1993 and 

1997–1999). These two parties during this period were at war with each other. Whichever 

was in power applied bureaucratic and legal pressures to harass the other. When in opposition, 

each engaged in propaganda against the government of the other party for corruption and 

mismanagement. They welcomed the dismissal of each other’s government by the president, 

with the support of the army chief (Rizvi, 2009: 74). The decade-long see-sawing power 

game between Nawaz Sharif and Benazir Bhutto was widely blamed for having discredited 

democracy itself (Constable, 2000: 129). With both parties determined to retain political 

control of the electronic media, efforts at reform often came during the interim 

administrations which held power at various times during much of the 1990s. These short-

lived non-party governments which held office between the dismissal of one government and 

the election of another, attempted to introduce what they and the country’s creditors regarded 

as desirable reforms prior to handing power back to the politicians. Such was the case with 

the Electronic Media Regulatory Authority (EMRA) ordinance, which was promulgated by 

President Farooq Leghari in February 1997 (Crawley and Page, 2001: 276).  

The fact that this innovation was not backed by Benazir Bhutto’s People’s Party, and 

shelved by the PMLN’s Nawaz government, indicates that both mainstream political parties 

lacked the vision or the will to expand the EMRA broadcasting policy. And, even if any of 

one of these parties had placed a PEMRA bill before the parliament, it was unlikely that it 

would receive majority support. The underhanded provision of private television licences by 

Benazir Bhutto’s husband Asif Ali Zardari during her second term had already been 

contested by Javed Jabbar in the Supreme Court leaving it for the interim government of 

Malik Miraj Khaled to pass the EMRA bill. Neither of the two major parties was entirely 

comfortable with a free rein for the media. Nor was either prepared to allow the rival party 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

14 
	
  

when in power to receive the entire credit for electronic media liberalization. Hypothetically, 

if one of them had decided to liberalize the media, it would have gone down in history of 

Pakistan as a party truly dedicated towards freedom of expression and the principles of 

democracy. But, without the support of the opposition, the broadcasting policy never got top 

priority. Furthermore, any private broadcasting activity needed clearance from the military 

agencies before it was permitted. So it was only possible for a military government to 

formulate this regulation and create PEMRA.  

Arguing that the country needed his brand of leadership, and describing himself as a 

democrat, Musharraf stressed that the Benazir and Sharif governments had failed to promote 

an open and equitable political process, had exploited their political high office for personal 

gain and had destroyed the people’s confidence in competitive politics (Ziring, 2005: 332).  

Until then, the press had been treated as enemy number one by all of the dictators, 

including General Iskandar Mirza, Field Marshal Ayub Khan and General Zia-ul-Haq. The 

“democracies” of Zulfiqar Ali Bhutto, Nawaz Sharif and Benazir Bhutto were nodifferent. 

Rulers in civilian garb sustained the legacy of the khakis, adopting the same carrot and stick 

approach to control the press. Their limited success was due to a handful of intrepid 

professional editors (Niazi, 2005: 144).  

General Musharraf was rewriting history by offering freedom to the media, especially 

before the 2002 elections. In a country where more than two-thirds of the population was 

illiterate, the importance of the electronic media for the election campaign was clear. In the 

absence of visible public enthusiasm for elections, the private media pretended to assume a 

critical role for the successful mobilization of voters by political parties (Waseem, 2006:141–

142).   

General Musharraf’s critics argue that his efforts to influence public opinion primarily 

through broadcast media failed because he did not comprehend the need for an integrated 

media space that could mould opinions and attitudes from the grassroots upward through civil 

society organizations, opinion formers and political groups. Hoping to manipulate the media, 

Musharraf did a poor job of mobilizing his political allies and building coalitions that could 

validate his message for democracy (Farwell, 2011: 145).  



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

15 
	
  

General Musharraf’s miscalculations, stressed by Farwell (2011), are perceived 

differently by IA Rehman. Explaining why the General was confident about inviting the 

private sector into broadcasting media, he says:  

He was very confident that there is no political opposition in Pakistan that could 

benefit from a liberal media – a position both Zia-ul-haq and Ayub did not enjoy 

because both had robust political oppositions. Musharraf thought the demonization of 

politicians had been carried on to such an extent that he need not have any fears 

(Rehman, 2011).  

7. General Musharraf’s confused media policy  

According to the 2002 PEMRA regulations, a licence to establish or operate a broadcast or 

cable TV network station would not be granted to a person who already owns or operates as 

sole or joint shareholder, any other broadcast or cable TV network station, printed newspaper, 

or magazine or an advertising agency (PEMRA, 2002: 43).  Yet according to the Geo TV’s 

own website:  GEO TV by the Jang group was established in May 2002. Test transmission 

started on 14 August 2002 on the PAS 10 digital satellite. Regular transmission started on 1st 

October 2002. Geo TV is the first South Asian Urdu language channel to provide content 

comparable with world-class television broadcasters. Geo is the fastest growing TV Channel 

in Pakistan with ratings exceeding all satellite delivered TV channels in the market. Geo has 

the widest distribution on cable systems in Pakistan with 100% carriage within 90 days of 

launch (Geo TV website).  

Noting that the oldest and largest media group in Pakistan (the Jang group) was the 

primary beneficiary of the new PEMRA regulatory regime, Rasul and McDowell (2012) state 

that by launching the first privately-owned television channel, Geo TV challenged the 

decades-long monopoly of state-owned television in Pakistan. According to them, PEMRA 

officials privileged the already existing media groups in Pakistan. Since these large and 

economically powerful organizations were already in the business, it was easier for them to 

influence PEMRA officials, thanks to their lobbying power, political influence and economic 

prowess resulting in cross-media ownership (Rasul and McDowell, 2012:6).  

Although PEMRA appears to deserve the blame of irregular implementation, General 

Musharaff’s consent cannot be ruled out. This open favouritism for the Geo/Jang group raises 

questions about Musharraf’s intentions in liberalization of media. It also demonstrates that 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

16 
	
  

the General was not so different from his military and civilian predecessors in his handling of 

the press and that he was not as politically naive as some of his critics claim.  

General Musharraf’s personalized politics are discussed by Constable (2000). In her 

view, technically his rule might not have fallen into a category of full martial law – but to all 

intent and purposes there was no question that one man and one man alone was calling the 

shots in Pakistan (Constable, 2000: 129).  Since he understood the power of subtle televised 

advocacy, it suited General Musharraf that the first private channel, run by the biggest 

newsgroup, would not act as a critical watchdog over the controversial elections in 2002. This 

claim can be made because according to Ziring (2005) the General was not ready to listen to 

dissenting views before the 2002 election. Even before the 30 April 2002 referendum, as he 

was attending a rally in Faisalabad, an ugly contestation occurred between the journalists 

covering the event and the police. The Punjab governor, a protégé of the president, was 

accused of ordering the manhandling of the newspapermen. The journalists declared the 

government could not have both a free and a gagged press at the same time. Arguing that the 

referendum was in the people’s interest, Musharraf insisted that his government had already 

empowered people at the grassroots, had stimulated a lacklustre economy, and had enhanced 

Pakistan’s image abroad (Ziring, 2005: 333).  

Waseem (2006), commenting on the 2002 elections, argues that if we compare 

coverage of it to earlier election campaigns, the relative freedom of expression on the 

electronic media introduced a dynamic character to the election process (Waseem, 2006: 

142).  

Pakistani leadership − both civilian and military − had clearly been apprehensive about the 

press coverage before earlier elections. And once again like previous governments, 

Musharraf’s heralded popular policy change before the election.  

And yet questions arise about his intentions when we consider that he had turned a 

blind eye towards the 2002 PEMRA regulations and allowed the largest newspaper group to 

operate the first private television in August 2002. If television licences were selectively 

distributed and were not awarded through fair competition, then the concept of a free and 

liberal media gets seriously jeopardized and we are forced to doubt the General’s positive 

contribution. If the largest newspaper group had an understanding with Musharraf, then he 

did not have to worry about controlling the media. In reality, he was coercively partnering 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

17 
	
  

with one of the key drivers of political change – a politically astute move. Some, however, 

including Arif Nizami, call this Musharraf’s biggest blunder. According to Nizami:  

Musharraf opened media channels, where he went wrong was when he gave cross 

media ownership. For instance if you look at the ratings, Geo’s ratings are more than 

the combined ratings of the other five channels (Nizami, 2011).  

 

 

 

Conclusion  

Democratic governments control media differently from dictatorships, and to lesser degrees. 

Unlike in a democracy where media control and content is dispersed and pluralistic (Street, 

2011: 232), dictatorships tend strongly to monopolize from above to control media and to 

disseminate propaganda. Many military regimes profess their commitment to some form of 

democracy, a device to enhance their claims of legitimacy. But they also practice phoney 

democratization and deploy a range of organizations and administrative instruments that 

strengthen their control over society (Brooker, 2009: 132–137). They often pursue populist 

strategies, using media control to awe the masses, command respect, demonstrate their 

capability – but in a manner that suggests that they emerge from amongst the masses. Modern 

history is full of examples where dictators like Fidel Castro, Saddam Hussain or Samora 

Machel were constantly on television and radio, greeting delegations, making long speeches, 

visiting schools and farms (Rubin, 1987: 194–195). But dictators face a dilemma. Their use 

of power to threaten people can increase their insecurity in office, but also disguise it. If by 

dissembling, people convince a dictator of their support, then s/he may conclude, inaccurately, 

that s/he need not fear them (Wintrobe, 1998: 39).  

Another problem may also arise: the media may start to question its support for the 

regime. If dictatorships pursue free-market policies, power tends to disperse among private 

sector institutions. This together with the emergence of new media technologies, facilitate the 

development of pluralism in political expression – eventually undercutting support for 

authoritarian regimes and paving the way to democratization. The Chilean case provides 

partial support for this notion. General Pinochet allowed the development of an extensive 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

18 
	
  

private sector in the communication industry as part of his regime’s neoliberal economic 

development strategy. While he had no desire for political liberalization, the emergence of 

more autonomous media as a result of economic liberalization undermined the regime’s 

capacity to control political communication (Gunther and Mughan, 2000: 413).   

General Musharraf staged what Perlmutter (1977: 89) describes as a Praetorian coup 

in which a failed civilian government was overturned by an army that it could not control. 

Many Pakistanis were expecting a military takeover, given the ineffectiveness of the civilian 

Nawaz government. Thanks to a unified military, plus domestic and international tolerance, 

Musharraf’s coup in Pakistan was successful (Barracca, 2007: 139). Moreover, his regime 

was not particularly repressive. Measured against the deplorable standards of the previous 45 

years, Pakistan remained a relatively open society during the Musharraf era (Palmer, 2003: 

269).  Thus Musharraf’s media liberalization policy resembles Pinochet’s expansion of the 

media industry only if we consider media liberalization as a process driven by economic 

change. As this chapter has argued, Musharraf was interested in expanding a domestic 

propaganda machine in the aftermath of the Kargil War and the beginning of the post-9/11 

Afghanistan conflict. Large sections of the media were secretly relieved to get rid of Nawaz 

Sharif’s oppressive civilian government, so instead of criticising Musharraf’s coup, they 

initially supported his military regime. Considering the ineffective and fragile democratic 

governments in the 1990s, his audacious liberalization of the media could have only been 

taken and implemented by a military government. But by liberalizing unevenly, he had not 

given an entirely free rein to the media – as is widely presumed, and as he still claims.  

 

**** 

  

 

 

 

 

 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

19 
	
  

 

 

 

 

 

 

 

 

References  

 

Afzal, R, 2001. Pakistan History and Politics 1947–1971, Oxford: Oxford University Press.  

Ahmed, I, 2013. Pakistan the Garrison State Origins, Evolution, Consequences (1947–2011), 

Oxford: Oxford University Press. 

Arora RP, 2006. Democracy and Press, New Delhi: Omega Publications. 

Aziz, I, 2008. Stop Press: A Life in Journalism, Oxford: Oxford University Press. 

Barracca, S, 2007. ‘Military Coups in the Post- Cold War Era: Pakistan, Ecuador and 

Venezuela’, Third World Quarterly, 28(1): 137–154. 

Baxter, C, 2001. ‘Political Development in Pakistan’, in Malik, H (ed), Pakistan: Founders' 

Aspirations and Today's Realities, Oxford: Oxford University Press. 

Brooker, P, 2009. Non-Democratic Regimes, Theory, Government and Politics, New York: 

St Martin’s Press. 

Constable, P, 2000. ‘Will Two and Two Equal Five?’, in Ali, T (ed), On the Abyss: Pakistan 

after the Coup, New Delhi: Harper Collins India. 

Crawley, W, and Page, D, 2001. Satellites over South Asia, Broadcasting Culture and Public 

Interest, New Delhi: Sage Publications. 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

20 
	
  

Dissanayake, W, 1994, Colonialism Nationalism in Asian Cinema, Indiana University Press 

Farwell, JP, 2011. The Pakistan Cauldron, Conspiracy, Assassination & Instability, Dulles, 

VA: Potomac Books. 

Frantz, E, and Ezrow, N, 2011. The Politics of Dictatorship: Institutions and Outcomes in 

Authoritarian Regimes, Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers. 

Gunther, R, and Mughan, A, 2000. Democracy and the Media – A Comparative Perspective, 

Cambridge: Cambridge. 

Hussain, N, 2008. The role of media in national security: A case study of 1998 nuclear 

explosions by Pakistan, Maria Sultan (series ed), South Asian Strategic Stability Institute 

(SASSI), June 2008. 

International Media Support, 2009. Between Democratisation and Radicalization in an 

Unfolding Conflict: Media in Pakistan, report by International Media Support (IMS), 

Denmark. 

Jabbar, J, 1995. Soap and Soul, Marketing and Advertising in Pakistan, Karachi: Royal Book 

Company. 

Jamwal, P, 2006. ‘Media as a Tool of Nation-State’, in Alam, I (ed), Media and Peace in 

South Asia, Lahore: South Asian Policy Analysis Network. 

Karamat, J, 2011. Interview by Kiran Hassan [in person] Lahore, February 2011. 

Kennedy, CH, 2006. ‘Pakistan in 2005: Surviving Domestic and International Tremors’, 

Asian Survey 46(1). 

Kibria, G, 1999. A Shattered Dream: Understanding Pakistan’s Underdevelopment. Karachi: 

Oxford University Press. 

Lieven A, 2011. Pakistan: A Hard Country, London: Penguin. 

Lodhi, M, 2010. Pakistan Beyond the Crisis State, Karachi: Oxford University Press. 

McNair, B, 1995. An Introduction to Political Communication, London: Routledge. 

Moog, S, and Sluyter-Beltrao, J, 2001. ‘The Transformation of Political Communication’, in 

Axford, B and Huggins, R (eds), New Media and Politics, London: Sage Publications. 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

21 
	
  

Moreau, R. ‘Shaukat Aziz—Riding “A Tidal Wave”’, 27 March 2006, Newsweek. 

Mishra, N.K 2008, Governmental Threats for Media Freedom: Comparative Study of Asian 

Countries. The Indian Journal of political science, Vol. 69, No .1 (Jan – Mar 2008) pp. 149-

156 

Musharraf, P, 2006. In the Line of Fire: A Memoir, London: Simon & Schuster. 

Nawaz, S, 1983, ‘The Mass Media and Development in Pakistan’, Asian Survey, 23(8): 934–

957. 

Niazi, Z, 2005. ‘Towards a free press’ in Schofield, V (ed), Old Roads, New Highways: Fifty 

Years of Pakistan, Karachi: Oxford University Press. 

Palmer, M, 2003. Breaking the Real Axis of Evil: How to Oust the World’s Last Dictators by 

2025, Maryland: Rowman and Littlefield Publishers. 

Perlmutter, A, 1977. The Military and Politics in Modern Times: On Professional, Praetorians, 

and Revolutionary Soldiers, New York: Vail-Ballou Press. 

Randall, V, 1993. ‘The Media and Democratisation in the Third World’, Third World 

Quarterly, 14(3): 625–646. 

Rasul, A, and McDowell, SD, 2012. ‘Consolidation in the name of regulation: The Pakistan 

Electronic Media Regulatory Authority (PEMRA) and the Concentration of Media 

Ownership in Pakistan’, Global Media Journal, 12(20). 

Rehman, IA, 2011. Interview by Kiran Hassan [in person] Lahore, March 2011. 

Rizvi, HA, 2009. ‘Political Parties and Fragmented Democracy’, in Pakistan – Reality, 

Denial and Complexity of its State, Berlin: Heinrich Boll-Stiftung. 

Saxena, A, 2006. ‘Electronic media in India’, in Alam, I (ed), Media and Peace in South Asia, 

Lahore: South Asian Policy Analysis Network. 

Shafqat, S, 1997. Civil–Military Relations in Pakistan, Boulder, CO: Westview Press. 

Siddiqua, A, 2007. Military Inc.: Inside Pakistan’s Military Economy. London: Pluto Press. 

Shaikh, MA, 2007, Satellite Television and Social Change in Pakistan: A Case Study of 

Rural Sindh, Karachi: Orient Books. 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

22 
	
  

Street, J, 2011. Mass Media, Politics and Democracy, 2nd edn. Hampshire: Palgrave 

Macmillan. 

Talbot, I, 2012. Pakistan: A New History, London: C Hurst & Co. 

Waseem, W, 2006. Democratization in Pakistan: A Study of the 2002 Elections, Oxford: 

Oxford University Press. 

Weinbaum, MG, 1977. ‘The March 1977 Elections in Pakistan: Where Everyone Lost’, Asian 

Survey 17(7): 599–618. 

Wintrobe, R, 1998. The Political Economy of Dictatorship, Cambridge: Cambridge 

University Press. 

Zaidi, SA, 2011. Military, Civil Society and Democratisation in Pakistan, Lahore: Vanguard 

Books. 

Ziring, L, 2005. Pakistan at the Crosscurrent of History, New Delhi: Manas Publications. 

Zuberi, NA, 1993. ‘Social and Cultural Impact of Satellite Broadcasting in Pakistan’, AMIC 

Seminar, Singapore, 1¬–3 February 1993. 

Reports 

Ahmed, K, 2007. What Went Wrong? A Critical Evaluation of Electronic Media, South Asia 

Media Monitor 2007, Lahore: South Asia Media Commission. 

CPJ, 1999. ‘Attacks on the Press 1999: Pakistan’, available at http://cpj.org/2000/03/attacks-

on-the-press-1999-pakistan.php (accessed 29 October, 2013). 

Human Rights Commission, 1998. State of Human Rights in 1999, Lahore: Human Rights 

Commission of Pakistan. 

Human Rights Commission, 1999. State of Human Rights in 1999, Lahore: Human Rights 

Commission of Pakistan. 

Menon, K, 2000. Pakistan: The Press of Change, Special Report from the Committee to 

Protect Journalists, available at http://cpj.org/reports/2000/02/pakistan07feb00br.php 

(accessed 29 October 2013). 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

23 
	
  

PEMRA, 2002, Pakistan Electronic Media Regulatory Authority Annual Report 2002, 

Islamabad: PEMRA. 

Rubin, E, 2013. Roots of Impunity: Pakistan’s Endangered Press and the Perilous Web of 

Militancy, Security and Politics, Committee to Protect Journalists: Special Report 

Interviews by the author 

Gul, A, 2011. Lahore, December 2011. 

Jabbar, J, 2011. Lahore, 3 July 2011. 

Mir, S, 2011. Lahore, March 2011. 

Nizami, A, 2011. Lahore, 3 June 2011. 

News articles 

BBC News. ‘South Asia: Detained journalist to see family’, 17 May 1999. 

Websites 

Geo TV website available at http://www.geo.tv (accessed 29 October 2013). 

Javed Jabbar website, available at http://javedjabbar.com/about.html (accessed 8 October 

2015). 

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1	
  	
  	
  Javed Jabbar is Chairman and Chief Executive, JJ Media (Pvt.) Ltd., Karachi, Pakistan. A former 
Senator and Federal Minister of Pakistan, he has contributed extensively in the fields of mass media, 
international affairs and advertisement in Pakistan. He was known to be a close friend of General 
Musharraf.	
  
2 Liaqat–Nehru Pact 
3	
  	
   	
  General Jehangir Karamat (retired) remained Chief of Staff of the Pakistan Army from January 
1996 to October 1998. He resigned as army chief following differences with the then Prime Minister 
Nawaz Sharif. Having served as a professor of political science at the National Defence University in 
Islamabad, General Karamat is also an expert on defence and security matters, especially with his 
career in the military. In 2004, he was appointed Pakistan’s Ambassador to the US, where he served 
from November 2004 to June 2006 (Changappa, 2013). 
4 Journalist and news anchor Sajjad Mir was associated with Nawa-i-Waqt as an editor, and has been 
editor of Hurriyat, a Dawn Group paper. He has written extensively in Jang, Khabrain and Nawa-i-
Waqt, and he is associated with TV-1 as Executive Director, Head of Current Affairs. . 
5 Along with being an eminent journalist IA Rehman is a Pakistani peace and human rights advocate 
and a veteran communist. A protégé of the great Urdu poet Faiz Ahmed Faiz, in 1989, he became 
chief editor of the Pakistan Times. He is founding chair of the Pakistan-India Peoples’ Forum for 
Peace and Democracy and since 1990, director of the Human Rights Commission of Pakistan. 



Media South Asia Volume: Draft Chapter       Hassan 

	
  
	
  

24 
	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
6   Interview with Aftab Gul in Lahore December 2010. Gul is a lawyer from Lahore. In 1979, Gul 
was tried in absentia for his alleged involvement in abetting Al Zulfikar’s activities. He is known in 
the civil military establishment circles as an insider.	
  
7 In 1997 the government terminated the NTM contract and its programmes went off air for a month. 
By that time almost 10 percent of the advertising budget had moved to satellite, with Zee TV being 
the favourite destination. The quality of programmes on PTV had declined considerably with 
advertisers realizing that satellite channels had more audience. PTV’s total dependence for revenue on 
advertisements made it very vulnerable to shifting audiences in an increasingly competitive world 
(Crawley and Page, 2001: 278). 
8 Arif Nizami is the son of the renowned journalist and founder of Nawa-e-Waqt late Hamid Nizami. 
The group is controlled, managed and majority owned by Arif Nizami's uncle Majeed Nizami. Arif 
Nizami was recently removed as the editor of The Nation. Following the termination of Editor of The 
Nation, Arif Nizami launched his own English daily ‘Pakistan Today’. 


